LPUF

Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas mājas lapā!

Pārtikas ražotāji aktīvi iekaro jaunus tirgus ar ES atbalstu

Pārtikas Produktu Kvalitātes Klasteris (PPKK) veicina Latvijas pārtikas eksportu, organizējot jaunu tirgu apguvi nozares uzņēmumiem.  10 Latvijas pārtikas uzņēmumi ir atgriezušies no biznesa vizītēm Lielbritānijā, Vācijā un Zviedrijā, kurās tie ar saviem produktiem ir iepazīstinājuši vairāk kā 55 pārtikas tirdzniecības sektora iepircējus. Katrā valstī bez biznesa tikšanām tika organizēti pārtikas nozari un konkrēto produktu grupu aptveroši semināri, kas Latvijas uzņēmumiem sniedza padziļinātu ieskatu nozares tendencēs un aktualitātēs. Savukārt, lai redzētu esošo produktu piedāvājumu tirgū, katrā valstī tika organizēti mazumtirdzniecības veikalu apmeklējumi. 

Latvijas uzņēmumi, kas devās uz Lielbritānijas tirgu tikās ar vadošajiem mazumtirdzniecības tīkliem, kā Waitrose un Morrisons, lielākajiem etnisko produktu vairumtirgotājiem, kā Lituanica, Monolith un citiem pārtikas produktu vairumtirdzniecības un izplatīšanas uzņēmumiem. Lielbritānijas uzņēmumi tika iepazīstināti ar Latvijas pārtikas uzņēmumu produkciju, tika pārrunātas sadarbības iespējas un izvērtēts produkcijas potenciāls Lielbritānijas pārtikas tirgū. Tāpat uzņēmumi piedalījās seminārā par Lielbritānijas pārtikas tirgus aktualitātēm, kurā tika apskatītas patēriņa tendences, raksturoti lielākie tirgus spēlētāji un ieteikti efektīvākie pārdošanas kanāli. Šīs aktivitātes ir veicinājušas izpratni par Lielbritānijas pārtikas tirgū notiekošo un palīdzēs veidot veiksmīgāku sadarbību ar Lielbritānijas uzņēmumiem, lai pavisam drīz Latvijas pārtikas produkti būtu atrodami arī Lielbritānijas veikalos.

Savukārt Vācija, lai gan ir liels tirgus, vienlaicīgi arī ļoti piesātināts tirgus, īpaši pārtikas nozarē, tāpēc kā Latvijas pārtikas uzņēmumiem piemērotākie tika uzrunāti pārtikas produktu izplatītāji, kas strādā ar nišas produktiem, piemēram, eksluzīvu vai etnisko tirgu pārtikas produktiem, kā arī reģionālajām mazumtirdzniecības ķēdēm, piemēram Norma Lebensmittelfilialbetrieb. Neskatoties uz to, ka uzsvars tika likts uz pārtikas izplatītājiem, kas strādā ar nišas produktiem, tikšanās izdevās noorganizēt arī ar izplatītājiem, kas piegādā produktus liekākajām mazumtirdzniecības ķēdēm Vācijā, piemēram - EDEKA, Rewe un Aldi.

Māris Trankalis no Brīvā Viļņa, kurš piedalījās PPKK organizētajos braucienos uz Vāciju un Angliju vērtē, ka šādas programmas ir ļoti vērtīgas un Latvijas uzņēmumiem šāda veida atbalsts noteikti būtu jāizmanto. “Mēs jau ilgi esam strādājuši, lai diversificētu savus eksporta tirgus, samazinot Krievijas daļu, jo Krievija ilgtermiņā nekad nav bijis stabils tirgus. Taču šī brīža situācija, protams, ir īpaši sāpīga, tādēļ mēs esam ļoti priecīgi par iespēju piedalīties programmās, kur ar profesionālu uzņēmumu kompetenci un finansiālu atbalstu spējam atrast jaunus sadarbības partnerus. Protams, jāsaprot, ka nav iespējams, ka visu, ko vakar tirgojām  Krievijā rīt pārdosim Anglijā, taču ilgtermiņā tas ir risinājums”.

Tajā pat laikā, Zviedrijā interesi par Latvijas maizes izstrādājumiem, saldētās pārtikas produkciju, sāļajām uzkodām, kā arī par piena izstrādājumiem izrādīja pārtikas mazumtirdzniecības sektora līderi kā, piemēram, ICA, Axfood, Menigo un Martin & Servera kā arī vairāki citi uzņēmumi. Zviedrijas tirgū šobrīd ir novērojama tendence izvēlēties ekoloģiski tīru un dabīgu pārtiku, līdz ar to šāda uzmanība norāda ka zviedrijas tirgus novērtē Latvijas produktu augsto kvalitātes līmeni.

Inese Andersone, GatewayBaltic vadītāja komentē Latvijas iespējas Zviedrijas tirgū: “Aktuālās tendences Zviedrijas tirgū ir ētiska un ekoloģiska pārtika, ko patērētāji aizvien biežāk izvēlas ne tikai veselības apsvērumu dēļ, bet tīri tapēc, ka aktīvi izvēlas sekot līdzi savam uzturam un tā izcelsmei. Paralēli, zviedri augstu vērtē savu laiku un vēlas pagatavot sabalansētu maltīti pēc iespējas ātrāk, līdz ar to svaigas, gatavas maltītes kļūst populārākas, kā arī Zviedrijā attīstās pārtikas iepirkšana interneta veikalos”.

Eksporta tirgu aguves aktivitātes organizē Latvijas Pārtikas Kvalitātes klasteris, kuru koordinē Latvijas Pārtikas Uzņēmumu Federācija. Šajā gadā ir plānotas vairāk kā 10 tirgu apguves vizītes ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu (līgums ar LIAA nr. L-KAP-12-0010), lai diversificētu tirgus un kompensētu Krievijas dominanci Latvijas pārtikas eksportā. Šo tirgu apguvei kā organizators ir izvēlēts eksporta konsultāciju uzņēmums GatewayBaltic, kas vairāk nekā desmit gadus palīdz uzņēmumiem jaunu tirgu apguvē.